روند شاخص قیمت فلزات اساسی در یک ماه اخیر

شاخص قیمتی فلزات اساسی بورس فلزات لندن ظرف یک ماه اخیر شاهد افزایش 8.7 درصدی و رسیدن به سطح 118.84 واحد بوده است.

-این شاخص قیمتی با در نظر گرفتن تغییرات قیمتی شش فلز آلومینیوم، مس، سرب، روی، قلع و نیکل در معاملات نقدی بورس فلزات لندن و با فرض وزن ثابت آن‌ها بر اساس روز پایه 29 دسامبر 2023 که آخرین روز معاملاتی سال میلادی قبل بوده، ایجاد شده است.

-بازدهی این شاخص در سال جاری میلادی تاکنون بیش از 18 درصد بوده است.

قیمت مس ظرف ماه گذشته با نگرانی از کاهش سطح عرضه در بازار، داده‌های مناسب واردات چین و همچنین توافق اسملترهای این کشور برای کاهش 10 درصدی سطح فعالیت خود شاهد ادامه روند صعودی بود به صورتی که قیمت با افزایش 5.4 درصدی در سطح 9،385 دلار در هر تن قرار گرفته (بالاترین سطح از ژانویه سال گذشته میلادی) و بازدهی این محصول در سال جاری را به بیش از 10 درصد رسانده است.

قیمت روی در هفته‌های اخیر با جو مثبت عمومی در بازار فلزات اساسی، داده‌های مثبت شاخص PMI در چین و همچنین نگرانی از احتمال کاهش سطح عرضه اسملترهای چینی با قوت‌گرفتن اقدام مشترک این واحدها در کاهش سطح فعالیت خود در تولید شمش روی به دلیل کاهش حق‌العمل دریافتی برای تبدیل کنسانتره به شمش روی، مسیری افزایشی را طی نموده به صورتی که قیمت این محصول ظرف یک ماه اخیر با افزایش 13.6 درصدی در سطح 2،771 دلار در هر تن برسد و به صورت موقت در بالاترین سطح قیمتی یک سال اخیر نیز قرار بگیرد.

سرب در هفته‌های اخیر موفق به بازیابی مجدد قیمتی پس از اینکه قیمت این محصول شاهد از دست دادن کانال 2 هزار دلاری بود، شد به صورتی که با وجود عدم تغییر محسوس وضعیت بنیادین این فلز، جو عمومی مثبت در بازار فلزات اساسی و همچنین فلز خواهر آن، باعث شد تا قیمت این محصول با 1.7 درصد افزایش ظرف یک ماه اخیر در سطح 2،141 دلار در هر تن قرار گیرد.

آلومینیوم ظرف هفته‌های اخیر با انرژی‌گرفتن از وضعیت مناسب مجموعه فلزات اساسی و همچنین اعلام دور جدیدی از تحریم‌ها از جانب بریتانیا و ایالات متحده علیه صنعت فلزات روسیه، شاهد طی کردن روندی صعودی بود به صورتی که قیمت این فلز سبک با افزایش ماهانه 13.6 درصدی در سطح 2،520 دلار در هر تن قرار بگیرد که بالاترین سطح قیمتی برای این محصول از فوریه سال 2023 محسوب می‌شود.

سنگ آهن ظرف یک ماه شاهد افزایش قابل توجه سطح نوسانات خود بوده به صورتی که قیمت شاهد از دست دادن کانال 100 دلاری و کاهش به کمترین میزان خود از ماه اوت سال گذشته و سپس بازگشت مجدد به آن بوده و در نهایت ظرف یک ماه اخیر با افزایش 9.2 درصدی در سطح 109.1 دلار به ازای هر تن قرار گرفته است. قیمت‌ها در مقایسه با سقف ماه ژانویه کاهش بیش از 22 درصدی را ثبت کرده است.

پیام بگذارید