عملکرد کامودیتی‌ها و نهاده‌های کشاورزی در 2023

کارنامه مس در سال 2023

مس شاهد پایان سال 2023 با بازدهی اندک سالیانه 1.1 درصدی بود. بادهای مخالفی همچون سیاست تهاجمی فدرال رزرو در افزایش نرخ بهره، روند ضعیف بازیابی پساکرونایی اقتصاد چین از جمله عواملی بودند که باعث آسیب به قیمت کامودیتی‌ها از جمله مس در سال 2023 شدند اگرچه قیمت‌ها از ماه نوامبر موفق به بازگشت به مدار صعودی شدند.قیمت‌ مس در معاملات نقدی بورس فلزات لندن، با رشد 1.1 درصدی در سال 2023 در سطح 8،475 دلار در هر تن به کار خود خاتمه داد.

کارنامه روی و سرب در سال 2023

روی در سال گذشته تحت تاثیر شرایط کلی اقتصاد جهانی و همچنین ضعف بنیادین بازار ناشی از مازاد عرضه قابل توجهی که در بازار وجود داشته، با کاهش قابل توجه قیمت‌ها روبرو شد که باعث شد تا برخی شرکت‌های معدنی مجبور به تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی خود شوند. سرب نیز با افزایش رقابت ناشی از گسترش خودروهای الکتریکی و هیبریدی که باعث کاهش سطح تقاضا برای باطری‌های سربی شده، سال سختی را پشت سر گذاشت.قیمت روی در معاملات نقدی با 12.6 درصد کاهش در سال گذشته در سطح 2،640 دلار به ازای هر تن قرار گرفت.قیمت سرب در معاملات نقدی با 12.9 درصد کاهش در سطح 2،030 دلار به ازای هر تن قرار گرفت.

کارنامه ورق گرم فولادی چین در سال 2023

ورق گرم فولادی چین در سال گذشته پس از محو خوش‌بینی‌های مرتبط با روند احیای اقتصادی چین پس از فاصله‌گرفتن این کشور از سیاست‌های محدودکننده کرونایی و رشد کمتر از حد انتظار فعالیت‌های اقتصادی، شاهد افت قابل توجهی بود.قیمت این محصول بر اساس نرخ فوب چین در سال گذشته با بازدهی منفی 10.6 درصدی در سطح 576 دلار در هر تن قرار گرفت.

کارنامه آلومینیوم در سال 2023

آلومینیوم نیز در سال گذشته شاهد روند پر نوسانی بود که در آن افزایش قیمت رخ داده در ماه ژانویه، به سرعت با واقعیت‌هایی ناشی از ضعف بنیادین بازار آلومینیوم علاوه بر شرایط نامساعد فلزات اساسی در صحنه اقتصاد کلان، خنثی شد تا قیمت در ادامه سال شاهد نوسان در دامنه کوچک‌تری باشد و در نهایت سال را با افت اندکی به پایان برساند.قیمت این محصول در معاملات نقدی بورس فلزات لندن با کاهش 1.1 درصدی به 2،334 دلار در هر تن در سال 2023 به کار خود خاتمه داد.

 کارنامه نهاده‌های کشاورزی در سال 2023

پیام بگذارید