آخرین وضعیت بازار جهانی نفت

روند بازار جهانی نفت در یک هفته اخیر

-قیمت نفت در هفته گذشته موفق به ثبت رشد اندکی شد اگرچه دامنه تغییرات قیمت‌ها تحت تاثیر عملکرد محرک‌‎های متناقض، محدود بوده و بازار به دقت تحولات مربوط به عرضه و تورم را زیرنظر دارد.

-کاهش نسبی شتاب رشد تورم در آمریکا در ترکیب با افت همزمان ذخایر تجاری نفت (2.5 میلیون بشکه) و بنزین (200 هزار بشکه) با استقبال معامله‌گران روبرو شد، اما از طرف دیگر هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره چشم‌انداز تقاضا، باعث محدودشدن پتانسیل رشد قیمت‌ها گشت.

-بر اساس برآورد جدید آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود، تقاضای روزانه نفت دنیا در سال جاری شاهد افزایش 1.1 میلیون بشکه‌ای خواهد بود که 110 هزار بشکه کاهش نسبت به تخمین ماه گذشته را نشان می‌دهد که عمدتا ناشی از تعدیلات منفی صورت‌گرفته در سطح مصرف اقتصادهای توسعه‌یافته در سه ماهه اول سال جاری به دلیل ضعف فعالیت‌های صنعتی و نیاز کمتر به فرآورده‌های نفتی به منظور استفاده حرارتی با توجه به زمستان متعادل اروپا بوده است.

-نشست بعدی اوپک پلاس در ابتدای ماه ژوئن که ظرف دو هفته آینده برگزار خواهد شد که به تصمیم‌گیری درباره ادامه تمدید توافق کاهش عرضه نفت در نیمه دوم سال خواهد پرداخت، می‌تواند در تعیین جهت کوتاه‌مدت قیمت‌ها موثر باشد.

پیام بگذارید