روند هفتگی کامودیتی ها

روند هفتگی قیمت جهانی مس

-مس در هفته گذشته شاهد صعود به کانال 10 هزار دلاری در معاملات نقدی بورس فلزات لندن برای اولین بار ظرف 25 ماه اخیر بود. با این حال عمده جهش هفته گذشته ناشی از تحولات صورت‌گرفته در معاملات بورس نیویورک بوده که در آن بسته‌شدن تعداد زیادی از موقعیت‌های فروش در ضرر مرتبط با قرارداد آتی ماه جولای، باعث ایجاد اسپرد قیمتی بیش از 1200 دلار در هر تن مابین نیویورک و لندن شده که بیشترین اسپرد تاریخی مابین این دو بورس معاملاتی می‌باشد.

 -قیمت‌ مس در معاملات نقدی بورس فلزات لندن با 4.6 درصد افزایش  در سطح 10,397 دلار در هر تن قرار گرفت.

روند هفتگی قیمت جهانی سرب و روی

-روی در هفته گذشته شاهد عدم موفقیت در عبور از سطح 2950 دلاری پس از انتشار اخباری از احتمال افزایش بیش از 26 هزار تنی تولید شمش روی چین در ماه گذشته به سطح 531 هزار تن و همچنین اعلام تاریخ از جانب Boliden مبنی بر فعال‌شدن معدن تارا در سه ماهه چهارم و بازگشت کامل آن به ظرفیت عملیاتی صد درصد تا سه ماهه اول 2025 بود.

 -قیمت روی در معاملات نقدی با 0.5 درصد افزایش در سطح 2,928 دلار به ازای هر تن قرار گرفت.

-قیمت سرب در معاملات نقدی با 2.0 درصد افزایش در سطح 2,235 دلار به ازای هر تن قرار گرفت.

روند هفتگی قیمت جهانی سنگ آهن

-سنگ آهن در معاملات بورس سنگاپور در حالی که در عمده روزهای هفته گذشته در مدار نزولی قرار داشت، با انتشار اخباری مبنی بر اتخاذ سیاست‌های حمایتی جدید از جانب پکن برای تقویت تقاضا در بازار مسکن با کاهش محدودیت‌ها برای اعطای وام‌های رهنی مسکن و همچنین اجازه به دولت‌های محلی برای خرید مستقیم مسکن در برخی شرایط خاص، با بهبود تقاضا و رشد قیمتی مواجه شد.

 -قیمت‌ سنگ آهن با عیار 62 درصد در معاملات بورس سنگاپور در هفته گذشته نیز با 0.5 درصد افزایش در سطح 117.2 دلار در هر تن قرار  گرفت.

روند هفتگی قیمت جهانی اسلب و بیلت

-قیمت‌ بیلت منطقه CIS شاهد وضعیت ضعیفی در هفته گذشته با سطح کاهشی عمومی تقاضا بوده است. قیمت پایین برای محصولات تمام‌شده فولادی در بازارهای مختلف آسیایی باعث شده تا جذابیت خرید محموله‌های جدید برای مصرف‌کنندگان کاهش یابد و همچنین قیمت قراضه فولادی نیز با توجه به سطح رقابتی خود، باعث آسیب به محصولات موازی شده است. اما از طرف دیگر اوضاع برای اسلب تاحدودی بهتر بوده است.

  -قیمت‌ اسلب در معاملات ناحیه CIS با 3.2 درصد افزایش  در سطح 490 دلار در هر تن قرار گرفت.

 -قیمت بیلت بدون تغییر در سطح 505 دلار در هر تن قرار گرفت.

روند هفتگی قیمت ورق گرم فولادی چین

-ورق گرم فولادی چین در هفته گذشته شاهد ادامه روند کم‌نوسان خود تحت تاثیر اثرگذاری عوامل متناقض در بازار بود. در حالی که سطح تولیدات صنعتی چین در ماه گذشته شاهد افزایش بوده، اما سرمایه‌گذاری‌های زیر ساختی رشد کمتر از انتظاری را داشته و وضعیت رکودی بازار ساختمان این کشور به عنوان منبعی مهم برای تقاضای فولاد، همچنان ادامه دارد اما پکن اقدام به آسان‌سازی برخی قوانین مربوط به خرید مسکن در استان‌های مختلف این کشور نموده است که می‌تواند در ادامه باعث بهبود تقاضا در این حوزه شود.

 -قیمت این محصول بر اساس نرخ فوب چین در هفته گذشته با 0.4 درصد افزایش در سطح 534 دلار در هر تن قرار گرفت.

روند هفتگی قیمت آلومینیوم

-آلومینیوم در هفته گذشته شاهد بازگشت به روند صعودی تحت تاثیر کاهش ارزش شاخص دلار بود اگرچه اقدام شرکت ترافیگورا در انتقال بیش از 400 هزار تن آلومینیوم به انبارهای تحت نظارت بورس فلزات لندن در مالزی، باعث افزایش مجموع موجودی‌ها به بیش از یک میلیون تن شده که بالاترین سطح از سال 2021 به حساب می‌آید. این شرکت با انتشار یادداشتی اعلام کرده که رالی قیمتی کنونی آلومینیوم، بیش از حد بوده و انتظار افزایش عرضه ظرف 6 ماه آینده باعث کاهش قیمت این فلز به کمتر از 2400 دلار خواهد شد.

 -قیمت این محصول در معاملات نقدی بورس فلزات لندن با 1.2 درصد افزایش به 2,543 دلار در هر تن رسیده است.

قیمت جهانی شکر ، گندم و کنجاله سویا به ترتیب کاهش 6.1 و 1.7 و 1.1 درصد را داشتند و قیمت جهانی ذرت بدون تغییر بودند.

پیام بگذارید